Ronde tafel 23 september 2026
In samenwerking met NUFFIC organiseren we op 23 september 2026 een ronde-tafel-bijeenkomst over het benutten van meertaligheid in het basisonderwijs, en specifiek tijdens de lessen Engels.
De bijeenkomst bestaat uit een drietal korte presentaties over recente onderzoeksresultaten en voorbeelden uit de praktijk. Daarnaast zijn er twee discussierondes waarbij we met elkaar ideeën, uitdagingen en goede voorbeelden uitwisselen over het benutten van meertaligheid in de (Engelse) les.
Praktische informatie
Datum en tijd
Woensdag 23 september 2026 van 14:30 tot 17:00
Locatie
Achter Sint Pieter 200, (Johanna Hudiggebouw, zaal 1.27, https://www.uu.nl/achter-sint-pieter-200), Utrecht
Kosten
Kosteloos
Voor wie?
Leerkrachten en schoolleiders in het basisonderwijs en speciaal onderwijs
Programma
14:30-15:00 Inloop met koffie/thee en wat lekkers
15:00-15:30 Presentaties:
- Uitdagingen en good practices: meertaligheid op VVTO- en TPO-scholen (Nuffic)
- Resultaten onderzoek ‘Eén plus één is meer dan twee: Waarom hebben tweetalige kinderen een voorsprong bij het leren van vreemde talen op school?’(Elena Tribushinina & Sümeyye Koşkulu)
15:30-16:00 Discussieronde 1
16:00-16:15 Pauze
16:15-16:30 Presentatie:
- Good practices: translanguaging in de lessen Engels in het speciaal onderwijs. (Heleen de Vries)
16:30-16:50 Discussieronde 2
16:50-17:00 Samenvatting en afsluiting
Aanmelden
Als u deel wilt nemen aan deze ronde-tafelbijeenkomst, meld u dan aan via de onderstaande knop.
